Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego?

Coraz częściej producenci samochodów decydują się umieścić w bagażniku nowego auta zestaw naprawczy zamiast standardowego koła zapasowego. Przyszły użytkownik ma możliwość wyboru, jednak chcąc posiadać koło zapasowe lub dojazdowe, musi zapłacić za tę przyjemność około 600 zł. Czy warto?

Czym jest zestaw naprawczy?

zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy to niewielkie urządzenie, które umieszczane jest pod podłogą w bagażniku samochodu. Ma służyć w przypadku drobnej awarii opony, jako opcja tańsza, lżejsza, zajmująca mniej miejsca oraz szybsza. W rzeczywistości jest to narzędzie składające się z kompresora podłączanego do zapalniczki samochodowej oraz pojemnika zawierającego środek uszczelniający oponę wyposażonego w wąż do pompowania. Za pomocą tego ostatniego preparat znajdujący się w zestawie jest wpuszczany przez wentyl do wnętrza opony i w ten sposób następuje uszczelnienie.

Jak uszczelnić oponę za pomocą zestawu naprawczego?

Proces ten jest bardzo prosty. W każdym samochodzie posiadającym zestaw naprawczy powinna znajdować się instrukcja obsługi. Po kolei należy więc:

  1. Umiejscowić pojemnik z pianką w kompresorze,
  2. Wkręcić przewód do pojemnika oraz z drugiej strony do wentyla,
  3. Podłączyć kompresor do zapalniczki,
  4. Włączyć zapłon w samochodzie,
  5. Uruchomić kompresor i napompować oponę do wartości odpowiedniej dla każdego samochodu,
  6. Po uzyskaniu odpowiedniej ilości ciśnienia, wpuścić środek uszczelniający.

Przeprowadzenie naprawy uszkodzonej opony wydaje się bardzo proste, szybkie i wygodne. Przed decyzją o wyborze warto jednak poznać zalety i wady.

Zalety zestawu naprawczego

  • Zajmuje mniej miejsca, co jest ważne szczególnie dla użytkowników, którzy posiadają butlę z gazem w bagażniku oraz osób, które przewożą sporych rozmiarów przedmioty,
  • Szybszy czas regeneracji opony w porównaniu z wymianą koła,
  • Większy komfort samej regeneracji, co może być zaletą dla kobiet, które mogą mieć problem z odkręceniem koła,
  • Dużo tańszy niż koło zapasowe.

Wady zestawu naprawczego

  • Brak możliwości naprawy większych uszkodzeń bocznych opony, na przykład po otarciu o krawężnik,
  • W przypadku rozerwania opony jesteśmy uziemieni, bowiem pianka nie da rady uszczelnić opony tak poważnie uszkodzonej,
  • Pianka uszczelniająca pozostawia ślady na wewnętrznej części opony, ale także na feldze, co jest bardzo problemowe i czasochłonne w zdejmowaniu,
  • Zdarza się, że po wprowadzeniu pianki konieczny jest zakup nowej opony lub felgi, ponieważ nie da się usunąć uszczelnienia.

Zestaw naprawczy jest rozwiązaniem, które przynosi korzyści określonym grupom. Na pewno wśród nich można zaliczyć producentów samochodów, ponieważ zyskują oni pieniądze. Kolejno odbiorców, którym rozwiązanie to będzie bardziej odpowiadać. Należą do nich kobiety, osoby poruszające się głównie po mieście, przewożące sporych rozmiarów przedmioty, które wymagają dużej przestrzeni w bagażniku, a także ci, którym bardzo zależy na czasie – na przykład taksówkarze.

Nie można jednak sugerować się wyłącznie wygodą i czasem. Głównym wyznacznikiem powinno być bezpieczeństwo oraz skuteczność działania. Kontynuowanie podróży z uszkodzoną lub nie do końca sprawną oponą może być dużym zagrożeniem na drodze. Wybierając rozwiązanie pewne, sprawdzone od wielu lat jakim jest koło zapasowe możemy mieć gwarancję, że żadna usterka opony nas nie zaskoczy.