Przyczyny niszczenia się opon letnich i zimowych

Opony to jeden z ważniejszych elementów każdego samochodu. Są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią. W związku z tym należy zwracać na nie szczególną uwagę, nie tylko co pół roku podczas wymiany opon letnich na zimowe lub odwrotnie. Często również przy tej okazji zdajemy sobie sprawę, że od dłuższego czasu mamy coś wbite w naszą oponę i przeważnie konieczne jest wyciągnięcie tego elementu i wulkanizacja.

Przyczyny niszczenia się opon

Często nieświadomie, ale to właśnie właściciele samochodów sami sobie niszczą opony. Te kilka głównych problemów pokazują przyczyny niszczenia się opon oraz jak nie wiele trzeba, by w prosty sposób narazić się na spory wydatek. W przypadku, gdy jedna kosztuje 500 zł, może to być duża strata dla właściciela, ponieważ w przypadku uszkodzenia jednej, przeważnie konieczny jest zakup minimum dwóch, aby przynajmniej na jednej osi znajdowały się takie same gumy. Warto znać te podstawowe przyczyny i starać się ich unikać.

Dlaczego niszczą się opony

  • Długi postój samochodu sprawia, że opona może się odkształcać w miejscu, na którym opierał się pojazd. Mowa tutaj oczywiście o kilkumiesięcznych postojach, połączonych z niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.
  • Niekorzystne warunki pogodowe i drogowe, jak sól, słońce, dziury niszczą gumę. Niestety nie mamy wpływu na stan nawierzchni, jednak w miarę możliwości warto omijać studzienki i dziury. Ponadto pozostawianie samochodu na zewnątrz w wysokiej temperaturze wpływa niekorzystnie nie tylko na opony. Zawsze warto wybrać miejsce bardziej osłonięte przed promieniami słonecznymi lub w przypadku długich postojów (jak np. przyczep kempingowych) przeparkować pojazd o 180 stopni. W ten sposób jedna strona nie będzie ciągle narażona, tylko obie będą miały taki sam kontakt z panującymi warunkami.
  • Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że opona zużywa się nieregularnie. Nadmierne zużycia w środkowej części opony świadczą o zbyt wysokim ciśnieniu, a po bokach o zbyt niskim. Najlepiej stosować takie, jak podaje producent. W większości pojazdów wytyczne znajdują się na drzwiach/słupku od strony kierowcy lub pasażera bądź na wlewie paliwa.
  • Związek z powyższym problemem ma również kolejny – zbyt duże obciążenie samochodu. W połączeniu z nieodpowiednim ciśnieniem może to doprowadzić do szybszego niszczenia się opon. Powinno się dostosowywać ciśnienie w oponach odpowiednio do załadowania samochodu. Jeśli podróżujemy sami, powinno się wybierać ciśnienie minimalne, a przy wyjeździe na wakacje całą rodziną dodać kilka atmosfer, tak jak opisane na tabliczce danego samochodu.
  • Usterki w zawieszeniu, brak zbieżności kół mogą powodować nierównomierne zużycie się opony. W zależności od jego stopnia, takie opony mogą nawet nie nadawać się do dalszego używania. W przypadku takich problemów i zakupie nowych opon polecane jest dokonanie napraw i wykonanie zbieżności, by zlikwidować przyczyny niszczenia się opon, szczególnie tych nowych.
  • Złe przechowywanie opon lub całych kół to temat bardzo rozległy. Istnieją różne sposoby przetrzymywania samych opon, a inne całych kół. W obu przypadkach złe obchodzenie się może doprowadzić do deformacji opon i ogólnego niszczenia. Więcej o przechowywaniu opon dowiesz się w naszym artykule: Prawidłowe przechowywanie opon